מחמוד עבאס, ג'ו ביידן, נפתלי בנט (צילום: AP Photo, מונטז')
AP Photo, מונטז'

אבו מאזן כבר לא יקבל את מה שהוא רוצה. השאלה היא האם יקבל את מה שהוא צריך

ברמאללה מעודדים מההתקרבות אל הבית הלבן אבל מבינים שכל עוד ממשלת ישראל תחת הנהגת בנט, אפילו ביידן לא יפעל להקמת מדינה פלסטינית ● ביקור השר גנץ ברמאללה נועד לבסס הסכמה על צעדים כלכליים-אזרחיים לחיזוק הרשות, ואבו מאזן יצטרך כעת להחליט האם הוא נותן לזה צ'אנס ומניח בינתיים השאיפות המדיניות בצד ● פרשנות

פגישת ביידן-בנט בסוף השבוע האחרון הותירה את הפלסטינים עם לא מעט סימני שאלה ובעיקר בלבול.

על אף שהצהיר בהודעה כתובה לאחר הפגישה כי הוא מאמין בפתרון שתי המדינות, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לא ציין זאת מול המצלמות במהלך המפגש עצמו, מה שעורר תמיהה בקרב הנהגת הרשות הפלסטינית ברמאללה, ובניסיון לפענח מה הכוונות של הממשל החדש בארה"ב ולאן הוא רוצה להוביל את הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ביקורו החריג של שר הביטחון בני גנץ ברמאללה שלשום (ראשון) פיזר חלק מהערפל הזה. רעיון המדינה הפלסטינית לא יקבל דחיפה כל עוד נפתי בנט מכהן כראש הממשלה והפלסטינים כיום מבינים זאת יותר מתמיד.

"בתקופת נתניהו גם לא היה סיכוי אמיתי לפתרון מדיני", אומר גורם פלסטיני לזמן ישראל, "אבל לפחות בהצהרותיו הפומביות בחלק מהכהונה שלו הוא לא שלל משא ומתן מדיני, וזה נתן לפלסטינים איזו תקווה שאולי בכל זאת משהו יקרה, ולכן הם דחו על הסף פתרונות במישור הכלכלי-אזרחי.

"עכשיו המצב שונה, כי בנט לא משחק – הוא אומר בבירור שלא יהיה תהליך מדיני. וזה מביא אותנו למחשבה שאם גם ככה אין שום סיכוי למשא ומתן, אז לפחות כדאי לעבוד על עיצוב מציאות יותר טובה לעם הפלסטיני".

"בנט לא משחק – הוא אומר בבירור שלא יהיה תהליך מדיני. וזה מביא אותנו למחשבה שאם גם ככה אין שום סיכוי למו"מ, אז לפחות כדאי לעבוד על עיצוב מציאות יותר טובה"

שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה נפתלי בנט בבית הנשיא, 14 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה נפתלי בנט בבית הנשיא, 14 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

האם רף הציפיות מממשל ביידן היה גבוה מדי? האם עוד אפשר לשכנע את צוותו להפעיל מדיניות אסרטיבית יותר על ישראל ולדרוש ממנה את הקפאת הבנייה בהתנחלויות? ואיך צריך להגיב לעמדה האמריקאית, אשר על הנייר מצטיירת כמועילה וידידותית, אך בפועל כנראה פחות?

בשאלות האלה דנים ברמאללה בימים האחרונים, אלא שהדבר המטריד ביותר מבחינתם הוא האם מה שהיה הוא למעשה גם מה שיהיה. הפלסטינים מתחילים להבין שגם תחת ממשל ביידן, הם יצטרכו לחיות בצל "ניהול הסכסוך", בהיעדר מציאת הנוסחה שתאפשר את הסדרתו בתקופת כהונתו של בנט כראש הממשלה.

הפלסטינים מתחילים להבין שגם תחת ממשל ביידן, הם יצטרכו לחיות בצל "ניהול הסכסוך", בהיעדר מציאת הנוסחה שתאפשר את הסדרתו בתקופת כהונתו של בנט כרה"מ

הרשות הפלסטינית בסוג של מלכוד. מצד אחד, ברמאללה משדרים שביעות רצון מסוימת מממשל ביידן שהוכיח עד כה כי הוא קשוב יותר לצורכי הפלסטינים. הוא חידש את יחסיו עם הרשות הפלסטינית אחרי הנתק ששרר מול ממשל טראמפ, הזרים מחדש חלק מהכספים שהוקפאו בתקופת קודמו, וכן דחק בישראל להימנע מצעדים חד צדדיים העלולים לפגוע בסיכויים להניע צעדים בוני אמון ומהלכים מדיניים בעתיד.

מצד שני, למרות התמיכה האמריקאית והרוח החיובית הנושבת מוושינגטון, ההבטחה לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים עדיין לא יצאה אל הפועל ועומדת בפני התנגדות של ישראל, האמריקאים לא דוחפים לחידוש שיחות מדיניות או לכינוס ועידה בינלאומית שבמרכזה יעמוד רעיון הקמת המדינה הפלסטינית, והפלסטינים יוצאים עם חצי תאוותם בידם.

ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), מאי 2021 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), מאי 2021 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

ברשות הפלסטינית מותחים ביקורת על הפער שבין הרטוריקה המחבקת של ממשל ביידן לבין המציאות שבה הדברים קורים לאט מהמצופה. המסרים האחרונים של ראש הממשלה בנט כי ירושלים היא בירת ישראל ושלה בלבד חושפים את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) לביקורת נוספת מבית, גם מתוך שורות תנועת פת"ח.

"הערוצים בין רמאללה לוושינגטון סוף סוף נפתחו ואין סיבה עכשיו לצאת נגד הממשל החדש", כך לדברי גורם פלסטיני. "הרשות הפלסטינית קיוותה לראות יותר מעשים מצד ממשל ביידן וגם חשבה שהדברים יקרו יותר מהר ולכן היא לא מרוצה לגמרי, בעיקר בגלל שאין לחץ על ישראל לפעול להקמת מדינה פלסטינית.

"אבל הרשות גם לא יכולה להתעלם מהדברים הטובים שבינתיים קרו מאז שביידן נבחר, ולכן לא תקום נגדו. בנימין נתניהו ודונלד טראמפ הלכו, זה הכי חשוב. בנט לא שונה בדעותיו מנתניהו, אנחנו יודעים את זה. אבל לפחות עכשיו יש מנהיג באמריקה וגורמים בממשלה בישראל שיכולים לרסן מהלכים כאלה ואחרים".

"בנט לא שונה בדעותיו מנתניהו, אנחנו יודעים את זה. אבל לפחות עכשיו יש מנהיג באמריקה וגורמים בממשלה בישראל שיכולים לרסן מהלכים כאלה ואחרים"

אבו מאזן מהלך בזהירות. בברירה שבין שבירת הכלים מול אמריקה לבין שמירת המצב הקיים הוא יעדיף את האפשרות השנייה. גם אם לא קיבל עד כה מה שציפה לו, הוא לא מעוניין לקלקל את היחסים הנבנים עם ביידן.

סגן נשיא ארצות הברית דאז ג'ו ביידן נפגש עם יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה, 9 במרץ 2016 (צילום: פלאש90)
סגן נשיא ארצות הברית דאז ג'ו ביידן נפגש עם יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה, 9 במרץ 2016 (צילום: פלאש90)

ברשות הפלסטינית מבינים שבנט לא יזוז מעמדותיו וכי "פריצה מדינית" לא תיראה בזמן הקרוב, מה שמקרב אותם לבחירה חשובה ועקרונית: האם להסכים להצעה האמריקאית-ישראלית להקלות ושיפורים בכלכלה ובחיי היום-יום בגדה, או לדחותה בטענה המשומשת כי "אין למכור את הסוגיה הפלסטינית בעבור כסף".

במוסדות פת"ח מופעל לחץ על אבו מאזן גם בסוגיה הזאת, ויש מי שקוראים לו להכין צעדי תגובה בשדה הדיפלומטי ובהם פנייה לבית הדין הבינלאומי נגד ישראל. מהלכים מתריסים מול ישראל עלולים להעמיד את אבו מאזן בהתנגשות מול הממשל, ונראה כי במצב הנוכחי הוא לא מתלהב לפתוח חזיתות חדשות.

אבו מאזן לא רוצה כעת בעימות עם ממשל ביידן, ודאי לא לקראת נאומו הצפוי של יו"ר הרשות בעצרת הכללית של האו"ם בקרוב, ועוד לפני כן כינוס הפגישה המשולשת – בהשתתפות אבו מאזן, עבדאללה מלך ירדן ונשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי – כחלק ממהלך שנועד לרתום אותם לסוגיה הפלסטינית ולהפעיל את השפעתם על הנשיא האמריקאי. וכל זה לצד מאמצים לתפור מפגש בין אבו מאזן לביידן ישירות.

אי לכך, על אף שהסיכויים כעת לפתרון מדיני קלושים עד לא קיימים, אבו מאזן מעוניין להעניק לביידן הזדמנות לתת לו את מה שעדיין אפשר לקבל.

עוד 796 מילים
סגירה